English Nederlands Français English Nederlands Français
Projecten
Artistieke activiteiten
: Mar : Apr : May : Jun : Sep : Oct : Nov
:: Archief
: 2011 : 2010 : 2009 : 2008 : 2007 : 2006 : 2005 : 2004

ARCHIVE 31 March 2006 - back

Lounge met artistieke interventies

Plankton::Bar 08
Met:
Formule Pierre-Rubio, 'Signal-ment(s)'
Heine Avdal, 'Box with holes'
Michael Northam, 'Eidetic field mapping : sound & video works
Vri 31 Mar
20:00


De eerste van acht Plankton's in 2006.
Heine Avdal :: Box with holes

Een performance/installatie voor een toeschouwer per keer. Een sessie duurt ongeveer 10 tot 15 minuten.
Box with holes onderzoekt de relatie tussen het voelen en de visualisering daarvan. Hoe beschouwen en ervaren we de interactie tussen mensen, in een wereld waar het contact steeds meer via technologie verloopt?

Box with Holes richt zich op een verplaatsing van de zintuigen waardoor de bezoeker in een andere geestelijke toestand wordt gebracht.

De bedoeling is dat de bezoeker een fysische gevoelservaring moet ondergaan tijdens de performance om vervolgens te zien of dit de perceptie kan beïnvloeden.
Box with Holes is een intieme en anonieme ervaring die echt aanvoelt, maar er anders uitziet door het gebruik van video.

Formule Pierre-Rubio :: Signal-Ment (s)

Vrijdagavond 31 maart biedt de ideale gelegenheid om al een deeltje van de volgende creatie van Signal-Ment(s) te ontdekken, in samenwerking met het festival Migrations en de galerij Oriel Mostyn te Llandudno, Wales.

In de titel van het voorstel ‘Signal-ment(s)’ kan men signaal en leugen (mensonge) lezen die voor een spanning zorgen waardoor de voorstelling op verschillende wijzes declineert en zich vervolgens weer herschikt telkens ze vertoond wordt. Dit werk kan een teken van onoprechtheid zijn. Het kan de toeschouwer in een heerlijke (of kwellende?) situatie plaatsen van onophoudelijke vragen over de natuur, de noodzaak, de identiteit van dit wezen tegelijkertijd en afwisselend subject, object en individu (le status de la statue…?)
Het meervoud tussen haakjes kan daarenboven zowel wijzen op een oneindig aantal vormen als op een oneindig aantal lezingen en interpretaties.

De actie verloopt op de wijze van een non-narratieve feuilleton die aan ons getoond wordt. Het personage (de S-Man, een proto X-Man?) hertekent, herontdekt en bevraagt een nieuwe manier van kijken. Aan de hand van vreemde houdingen en onverwachte citaten, creërt hij/zij een sfeer van perplexiteit en ondervraging. Vervolgens wennen we aan dit vreemde via een spel van verleiden en vertrouwen winnen, en worden we overmeesterd door deze rijke en ongewone lichaamservaring. Van vreemd te zijn slaagt hij/zij er uiteindelijk in ons te bevreemden. … Mutatie(s) …

Het bijzondere van de vormen, van het tempo en van de composities laten de toeschouwer toe zijn eigen blik te observeren en in vraag te stellen. De veranderingen, van vorm naar vorm houden de aandacht gevangen. De blik van het publiek analyseert de kneedbaarheid van de essenties en bevindt zich (opnieuw) op een weg van komen en gaan tussen gevoel, beeld en idee.

Michaël Northam :: Eidetic field mapping : sound & video works

Michaël Northam is al sinds eeuwig gefascineerd door geografische afstanden en uitgestrektheid. Geluid is voor hem het ultieme middel om zijn uiteindelijk doel te bereiken, namelijk een totaal-uitdrukking van een innerlijke ruimte via percepties die verder gaan dat het zicht, om zo tot de ultieme ‘lichaam-ruimte’ perceptie te komen.

Tijdens de Plankton::Bar wil Michaël de verschillende ruimtes en artiesten in B::C connecteren door het creëren van soundscapes in de gangen en trappen.

Het zwembad getransformeerd in een intieme ruimte. Toeschouwers kunnen zich neervlijen op kussens, laten zich onderdompelen door geluid en ervaren ‘profound listening’.

29 03 2006

:: Zoeken
::