English Nederlands Français English Nederlands Français
Old projects
Archief pagina's
: May : Aug
:: Archief
: 2004 : 2003

ARCHIVE 10 May 2003 - back

Forum voor geimproviseerde, experimentele en intuitieve muziek

[trans_accousma]
een project van Dimitri Coppe en Miriane Rouillard
Zat 10 May
:: Artikels
Foto archief
www.aphids.net
www.jazzhalo.com
www.q-o2.be




Trans_acousma is een project van het Belgisch-Canadese duo Dimitri Coppe en Miriane Rouillard. Hun werk ontwikkelt zich al jaren rond nieuwe electro-accoustische creatie. Zij produceren zich voornamelijk op “gewone” concerten, maar wilden in hun werk verdergaan dan het pure concerteren. Het is de nu de eerste keer dat zij de gelegenheid krijgen om hun theoretisch onderzoek grondig te toetsen aan een locatie, een ruimte met een heel specifieke architectuur en accoustiek, met name het voormalig gemeentelijk bad in Vorst waar Bains::Connective gevestigd is.

De residentie van het duo binnen Musiclab wordt gezien als een atelier om intensief met 2 aspecten van de muziek te experimenteren, nl. de presentatie van geschreven stukken enerzijds, en van improvisatie anderzijds, ervan uitgaande dat er bij geschreven stukken vooral de nadruk wordt gelegd op het [re-]produceren van klanken terwijl bij improvisatie het creëren, het ‘uitvinden’ van klanken het vertrekpunt is. In beide gevallen zal het de bedoeling zijn om de architecturale, de scenische en de accoustische context van de baden te verkennen.

In een eerte fase worden de muzikale kwaliteiten van het electronisch geluidsproducerend materiaal [computer, mengtafel, luidsprekers] ontwikkeld tot een volwaardig muziekinstrument. Elk van de 30 gebruikte luidsprekers wordt in dit geval als een onafhankelijk klankproducerend element beschouwd met een eigen kleur, register, precisie, sterkte, …. en ook een eigen functie door het een specifieke plaats en oriëntatie te geven in de ruimte. Dit in samen met de de accoustieke karakteristieken ruimte verhoogt de complexiteit van accoustische fenomenen en zodoende te uitvinding.

In een tweede fase wordt er met dit nieuw instrument specifieke luisterconfiguraties gecreëerd in functie van de locatie. Dit moet resulteren in 4 verschillende methodisch uitgewerkte concertsituaties waarop het publiek op elk van de 4 concerten een andere luisterervaring beleeft.

Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap.
14 08 2003

:: Zoeken
::