English Nederlands Français English Nederlands Français
Projecten
Artistieke activiteiten
: Mar : Apr : May : Jun : Sep : Oct : Nov
:: Archief
: 2011 : 2010 : 2009 : 2008 : 2007 : 2006 : 2005 : 2004

ARCHIVE 01 May 2006 - back

Lounge met artistieke interventies

Plankton::Bar 10
Met Eric Thielemans (drums), Lucio Capece (sax & electronics) en Kari Anne Bjerkestrand (dans).
Vri 26 May
20:00
:: Verwante onderwerpen
Eric Thielemans
Lucio Capece


Eric Thielemans:: A snare is a bell

De snaartrom wordt vaak de 'moeder' van het drumstel genoemd. Tromgeroffel is de archetyische muziekexpressie van de snaartrom.

In dit solowerk gebruik ik de snaartrom als een reservoir en/of voertuig voor muzikale expressie. Het is een middel om door het oppervlak te snijden en de synapsen tussen de zenuwen van het zijn bloot te leggen, als een hartklopping. Het laat me me volledig concentreren op mijn 'staat van zijn' (dat is een metafoor). Maar het is ook meer dan dat. Het gaat over de creatie van harmonieën en vibrerende geluidsgolven. Wat normaal enkel doodgewoon geroffel op een snaartrom zou zijn, wordt een multifonisch stuk waarin je vele geluiden kan horen klinken. Het is gekleurd, een geluid dat meer is dan enkel 'muzikaal'. Dit raakt aan een van de essenties van drummen. Door een basistechniek te gebruiken (in feite de enige manier om lange noten te spelen op een percussie-instrument), kan de klank vanaf de grond naar omhoog genomen worden, naar wat je je ook maar wil voorstellen.

Dit stuk is electro-akoestisch. Ik gebruik een versterker, een microfoon en een volumepedaal, enkele filters, resonatoren en modulatoren, om feedbacks te creëren en de multifonische tonen te selecteren en daarbij tegelijkertijd de vibraties en resonanties in ruimte en tijd te bewerken. Dat betekent dat het zowel luid en fysiek kan worden als subtiel en suggererend.

Kari Anne Bjerkestrand:: A snaredance

“Snaredance” is een intieme ontmoeting van dans en muziek, een percussionist en een danser, live op het podium. We willen de relatie bekijken tussen de bewegingen in muziek en de muzikaliteit in dans, en een situatie creëren die meer is dan een expressie zoeken, bijna een artistieke meditatie. De bedoeling is dat deze twee componenten samensmelten in een verheven geheel, de ene kan niet bestaan zonder de andere, en dat het publiek “visuele muziek” ervaart door de dans en “audio beweging” door de muziek. Samen met de verlichting wordt dat een afgerond geheel.

De performance vertelt geen verhaal, maar wordt gepresenteerd in een abstracte vorm, waarbij de uitwisseling van energie, het toenemen en afnemen van de intensiteit en het ontvouwen van kracht levend wordt gemaakt. Contrasten, disharmonie, stilte, chaos, synchroniteit en resonantie zijn essentiële factoren.

Als danser voel ik een natuurlijke muzikaliteit in mij, wat een van mijn sterke kanten als performer is. Intuïtief en natuurlijk reageer ik op zinnen en golven van ritme. Muzikaliteit in dans is een van mijn belangrijkste inspiratiebronnen. Mijn dansen ligt dichter bij muziek dan bij toneel en met de muziek van Eric heb ik de kans de muziek visueel te maken. Ik voel me aangetrokken tot dansen als een elementair fysieke communicatie, als een zuivere situatie met geen andere boodschap dan zijn eigen natuur. Dans als een diepgaand, vrij en menselijk element van het leven. Ik hoop dat het publiek mijn dans lichamelijk en instinctief ervaart.

Voor Plankton::Bar zullen Eric Thielemans en Kari Anne Bjerkestrand starten vanuit deze ideeën. Het is een combinatie van twee apparte projecten gecombineerd tot één project. Ze zullen deze week starten als soloïsten en evolueren tot een duo.

Lucio Capece:: sax

Lucio Capece is een muzikant, geboren in Argentinië en gevestigd in Berlijn. Hij speelt basklarinet, sopraansax en een mixer feedback die gecontroleerd wordt door een saxofoon die vanbinnen versterkt wordt.
Zijn onderzoeken en studies zijn gericht op muziek die als de tijd zelf wordt beschouwd, als een deel van levende tijd. Zonder einde, zonder begin, zonder ontwikkeling. Ze zijn ook intensief gericht op de kenmerken van geluid, en de perceptie-ervaring.
Hij vindt dat zijn werk bij hem sterker wordt ervaren tijdens 'in real time' gecomponeerde muziek, zogenaamde improvisatie, wanneer de componist te maken heeft met de optreedtijd tijdens het optreden zelf, waarbij de instrumenten samen met de performer mogen spelen en daarbij een creatieve situatie suggereren en wijzigen.
Lucio Capece bereidt zijn instrumenten voor met plastic flessen, pingpongballetjes, water, verschillende soorten papier, specifieke analoge electronische setups, enz. Daarbij gebruikt hij ook persoonlijke uitgebouwde technieken. Zijn manier van spelen is sterk beïnvloed door alledaagse electrische en mechanische geluiden.

Akoestische solo set met sopraansaxofoon.
De akoestische solo set met sopraansaxofoon is gebaseerd op de kemerken van de gebogen sopraansax, waardoor je voorwerpen in de hoorn kan leggen. Door gebruik te maken van een speciale techniek waarbij één hand vrij is en er een constante luchtproductie is, maakt Capece een soort van lawaai/noten/stilte en eenvoudige polyfone muziek. Er worden verschillende voorwerpen gebruikt.

Andere mogelijke instrumenten:
- Mixer feedback bijgewerkt door saxofoon. De mixer geeft feedback op de inputs en de outputs. Deze feedback wordt gewijzigd door een andere feedback die geproduceerd wordt door twee kleine microfoons in de hoorn van de saxofoon. De feedback van de microfoontjes wordt gewijzigd door de vingerplaatsing op de saxofoon, maar niet door het blazen, door wijzigende parameters in de mixer en door de geluidsgolven in de ruimte die door alle openingen het instrument binnenkomen.
De geluidsgolven beïnvloeden de feedback die door de microfoon gemaakt wordt. Deze wordt door de mixer omgezet in nieuwe geluiden die, eenmaal in de lucht, een feedbackcyclus vormen. Twee extra volumepedalen, één zelfgemaakte mini-luidspreker en een kleine strijkstok zijn ook onderdelen van de set.
Het resultaat is een ruwe textuur van geluid, gemixt met tonen uit de saxofoon. Alle geluiden en modificaties worden live gespeeld. Er zijn geen opnames of effecten bij.
-Basklarinet.
19 05 2006

:: Zoeken
::